juz me..plain me..mumbling about...ANYTHING ;

jika anda "ter"sesat ke blog ini, tahniah!jgn kata anda, sy pn hairan gak ;p

Saturday 26 February 2011

Book that i recently read (1)

buku yang bertuah tersebut adalah:

THE PELICAN BRIEF, by John Grisham.

Kepada peminat novel aksi, penyiasatn dan suspen, mesti kenal akan penulis yg sorang ni. Byk karya2 beliau yang dah pun diadaptasikan ke filem, termasuklah The Pelican Brief ni. Antara pelakonnya adalah Julia Roberts dan Denzel Washinton. Aku belum menonton filemnya lagi so x brani nk komen mane satu lagi best, buku atau filemnya.Sebelum buku ni, ade la beberapa buku John Grisham yg penah aku baca. Antaranya spt The Last Juror dan The Broker (sekadar yg aku masih igt)..Secara keseluruhan, aku mmg berpuas hati dengan karya2 yang penah dihasilkannya.

Novel ni pendek je,tak tebal pun, sekitar 2300 words gitu (aku taw ni sbb aku baca versi penguin readers yg mane buku ni jd bacaan utk pembaca bhs inggeris level upper intermediate-ade tulis kt blakg buku jumlah perkataan..siap ade latihan agi..hu2). Buku ni mengisahkan seorg student law perempuan yg bijak, muda lg cantik bernama Darby Shaw yang tejebak dlm mslh gara2 sikap rajin die yg terlebih sgt. Beliau telah menyiasat ttg punca kematian 2 org hakim supreme court kt U.S nu ha yg telah dibunuh oleh seorg pembunuh upahan terer bernama Khamel. Hasil drpd penyiasatn beliau, beliau dpt satu teori mengenai sbb judge 2 org tu dibunuh, kenapa mereka dibunuh n siapa yg upah pembunuh upahan tu dan tulisnya dlm sebuah brief yg dikenali sbg "Pelican Brief". Masalah ni jd makin rumit dan kontroversi sbb turut menyeret sama nama presiden (org yg bunuh tu byk sumbang duit utk presiden).

Mula2 die hanya pas brief tu dkt boyfrennye yg juga seorg pensyarah undang-undang. Boyprennye ni plak bg brief utk dibaca oleh kwnnya yg juga seorg ejen F.B.I..kwn die ni pulak pas dekat bos die. Jadi brief ni telah dipaskn kpd byk tgn smpi la yg upah bunuh hakim-hakim ni pon taw n rase terancam lalu die arahkan la plak bunuh Darby. Sebab Darby ni cerdik dan sedikit bernasib bek, xla die ikt jejak lngkh boypren dan kwnnye yg akhirnya kene bunuh tu. Apa yg jadi pastu? dapatkah Darby menyelamatkan diri? Dapatkah teori yg ditulisnya tu dibuktikan dgn bukti kukuh? Ape mende sebenanye teori yg die tulis tu? ha..baca la sndri atau tgk filem die kalo nk taw. Buku ni pon aku pinjam je dr library awam bentong.So try search it at ur nearest library k?

Secara keseluruhan,drpd 5 bintang aku bg buku ni...





 - 4 BINTANG ;)


Slamat membaca ;)







No comments:

Post a Comment