juz me..plain me..mumbling about...ANYTHING ;

jika anda "ter"sesat ke blog ini, tahniah!jgn kata anda, sy pn hairan gak ;p

Sunday 20 February 2011

newborn is always welcome in da famili ;)

Ni merupakn smbgn post yg lepas utk menceritakn pengalamn ak dpt ahli keluarga baru, iaitu anak sulung pd kakak sepupu ak yg juge merupakn cicit pertama keluarga Abu Bakar Adam dan Siti Zainab Tanjung (aki dan wan aku la ni).

Ok, K. Ila da slamt lahirkn babynye kat HUKM, Cheras..n utk sape2 yg mgkn x taw cheras 2 ktne, Cheras ni letaknye kt kuala lumpur a.k.a kelumpo a.k.a kl a.k.a key el-yg mane2 satu korg selesa nk pnggl la, ibu negara malaysia.  mase aku dpt taw k.Ila bersalin kt spital ni, heran gak aku..sbb aku rase kalo beranak kt hospital universiti camni, x kurg drpd belas2 or puluh2 kot dr/nurse pelatih yg akn tumpg sekaki tgk kite besalin..then k. Ila ckp ni act bkn hospital pilihan die walaupn dkt ngan umah, sbb yg same cam ak pikir 2 la..citernye gn la, wk2 mule2 rase saket 2 (agk2 da bkk dlm 1cm g2 la), k Ila ke hospital serdang dulu. tup2 bile smpi sane dorg ckp stakat br bukak 1cm dorg x trime ag, jd soh k.ila blk dulu (erkk..g2 ke?hospital 2 padat sgt kot)..so dorg blk la ke umah dl..cadangnye nk g hospital putrajaya lak..tup2 ptg tu die da saket sgt, trus pegi ke hospital yg die xnk 2..da 2 je yg plg dekat..hu2..

so kelmarin aku n anak beranak makde g la menjenguk k.ila kt k.l.Alhamdulillah k.ila chat, baby pon chat so dorg ley discas ptg tu gak..so mase kitorg dtg 2, kire k.ila ciap2 trus la nk blk..ade due tige mende yg ak blaja pasal hukm 2 ari tu. 1st, kalo nk pnjm krusi roda dorg, kene cagarkn ic/lesen kite dulu..erkk..cam nk msk pejabat kerajaan kt putrajaya lak yer?br aku taw..al maklumla..hospital bentong takde wat stail cam2 pon..hu2..

k.ila blk ke umah pak dan mak mentua die pas2..sbbkn aku dan ina adk sepupu ak 2 da kene tnggl ngan makde pakde (huk2 T_T ), maka terpaksa la kitorg (abg azmir, k.ila, baby, ayah dan mak abg azmir, aku dan ina) berhempet2 dlm keter pesona abg azmir ala2 iklan milo jam pack g2 utk blk umah..hamek ko..orait2..aku berjanji aku msti cb kuruskn badan pasni..hukhuk..

mlm tu mak ayah abg azmir hidangkn kitorg laksa..hu2..kire langkah kanan gak la kitorg ari 2. aku kire kenyang jela da mkn laksa..so ak igtkn mls la da nk ape2 ag pastu walaupn gerai2 bersepah kt tepi2 jln kt area bandar tasik selatan ni.tup2 makde tapaukn jugak mknn utk aku mlm tu-nasi paprik.ok la.sedap gak.murah pn murah.jd kpd mrk yg kurg bajet, n x cerewet (phm2 la kn gerai tepi jln..) boley la idop di sini ye..hu2..mknn kt bentong pon lg mahal rasenye..

kitorg tido smalam je kt kl.tido kt umah k.ila n abg azmir..ala, sebelah2 je lokasi umah tu ngan umah metua k.ila. mlm tu selain kami (aku dan anak beranak makde), ade gak adik pakde dan pakcu sekeluarga pon dtg mlm tu. bdk2 ni mcm bese la ajk aku blk puchong. misha ciap pujuk aku lg kate nk mntk tolong ajar wat keje sains die.suke wat aku serba salah taw...tp dlm pd aku terpakse tolak 2, mujur gak la ak wat camtu sbb esknye aku dpt taw ayah aku lak saket..gout die dtg blk. mak kate salah aku bubuh kiub ayam dlm bubur abah..ok, ak bkn pe, abah gak komplen bubur die slalu x sdp xde rase..so ak bg je la..sekali skale la katekn..huu..sowi abah..pasni kite jgn langgar pntg ag ye..so pas mandikn baby n k.ila n sekian2, kitorg pn gerak balik la..

mcm2 kerenah kalo nk beranak ni. pesedian yg tersangat2 la rapi diperlukn bg menghadapinye. Apatah lagi kalo anak pertama kn. so note utk diri sendri bile nk beranak nnti (ceh, calon nk menikah pon xde ag) or utk anak2 sedara yg bakal lahir nnti:

TIPS DAN PERSEDIAN MENGHADAPI KELAHIRAN BAYI:

1) Kelengkapan bayi.
-err..yg ni sume bakal ibu bapa msti taw nk beli kn..tp kdg2 ade yg telepas pndg lak..mslnye cam bantal baby tu, bile br lahir, baby kecik n rngn sgt ag kn, so msti sediakn bantal kepala yg mmg btl2 leper dan kecik saiznye utk baby awal2 bulan..kalo x, kene alas ngan kain lampin jela nnti kepala baby.bantal golek penghadang kiri kanan tu tak kisah la..
-kelambu, baju, lampin, bedak, besen baby mende2 bagai 2 konpem la kn parent msti teringt nk beli.tp bile da beli tu msti basuh gak ngan air n sabun mandi ke sblm bg baby pakai. Kulit baby sensitif sgt nnti cpt nek ruam.

2)kelengkapan ibu.
-kdg2 excited sgt ngan brg baby brg ibu lak ade yg termiss..jg igtn utk dr sndri, jgn lupe sediakn kain batik byk2, bangku utk mandi, stokin tebal2 utk elak masuk angin dan lindungi ibu jari kaki (baru aku taw kalo ibu jari kaki tu tersampuk, ley sbbkn meroyan or pendarahn blk smule), batu tungku dan sebagainye.

3) jgn basuh kepala ngan air panas atau air suam semasa mndi. sbb katenye ley sbbkn meroyan gak. tp mndi bhgn bdn tu msti la ngan air suam dan daun2 herba segala bagai-daun lengkuas, pandan etc2).

4) ibu dan bayi msti mndi lps sehari dua beranak tu.kalo x baby x selesa, korg gak yg menderite kene melayan budak tu nangis sepanjang mlm kn...

5) agak2 ari nk bersalin tu da dekat, mntk laki ke ahli keluarga ke sediakn ikn bilis yg digoreng kering then letak dlm balang. beranak ni byk pki tenaga so ibu2 msti lapar punye la. tp dorg bkn ley mkn sebargn kn..so bwk bekalan ikn bilis tu nnti ke hospital n ley la ibu2 mkn ngan nasi panas nnti.

6) beli pengikat rambut yg kuat dan ley ikat ngan ketat..sbb mase pantang kene ikt rambut ke atas ketat2. elak meroyan katenye. kalo cam pesen getah rambut ala tali telepon yg popular skrg tu, mmg tak sesuai la..jd mahu x mahu, ms berpantang ni terpaksa dera jugak rambut anda..

7) urut mengurut ni plg krg pas seminggu beranak, jgn lg awal dr tu

8) paling penting!pastikn anda pasti ade org yg betul2 mahir leh jage anda dan baby ms pntg nnti. kite pn sblm nk beranak tu, rajin2 la cari petua dan ilmu pesedian segala bagai utk beranak n berpntg nnti..hu2..x la tercengang2 sgt nnti kn..


-tu jela serba sket kot ingtn utk dr ak sndri wat ms ni..bile aku betul2 nk beranak esok (INSYAALLAH), br la aku letak beratus2 petua kt cn..hu2

x saba menanti lagi dua org anak sedara aku yg bakal lahir thn ni gak..hu2

with love,
cik aa ;)

No comments:

Post a Comment