juz me..plain me..mumbling about...ANYTHING ;

jika anda "ter"sesat ke blog ini, tahniah!jgn kata anda, sy pn hairan gak ;p

Friday 3 February 2012

Program Diet 14 hari yg tak berapa mampu nak bertahan 14 hari...

Huahua..ape motip letak citer diet kat sini?memang la sgt tak sesuai jika dilihat pada saiz badan aku yg mmg chubby2 sedap utk dicubit lebihan lemak gtuu..

Okeh aku sedar diri..disebabkan diri aku yg bersaiz chubby terlebih lemak inilah aku mahu berdiet.sekurang-kurangnye adelah tepikir dan berusaha ke arah tu.adelah jugek tu ura2 nk berubah drpd sikap sebelum ni yg redha pasrah menyerah jer kan saiz badan sedia ada..so aku nk stori la sket perjalanan program diet aku tu setakat hari ni.manelah taw pasnih aku lebih sedar diri n jadik lebey berdisiplin.

apepun, terlebih dulu aku nk berterus terang bahawa aku memang malas nk pikir (n malas nk ikut) program diet pening2..itu x boleh mkn ini x boleh mkn..hidup aku da ckp komplikated utk ditambahkn serabut ngan sume tu..kui2..

nk dijadikan citer, hari tu aku menyinggah ke mydin kajang..so tgh usha2 brg2 basic nk beli, terpandang la satu kotak cereal yg diberi nama "nestle fitnesse low fat whole wheat cereal" yg men"suggest"kan program diet selama 14 hari ni.

senang weh peraturan die..seswai la utk aku yg bkn suke mende2 yg komplikated sgt ni kan.program tu juz cadangkn kite mkn cereal tu utk dua meal dlm sehari -pagi ngan malam bagi menggantikan menu sajian yg lebih berat cam nasi lemak, nasi goreng nasi berlauk etc2. Utk dua sajian je k, so kite masih boleh amek sekali meal bese yg seimbang pada waktu tghari.so buleh amek nasi atau roti dlm kuantiti yg agak sedikit, protein n lebihkan sayuran dan buahan.

sekali pandang memang kacang kan?apatah lagi rase cereal tu sedap le jugak.so xde masalah bg aku.ari pertama,jalan.hari kedua pun sukses dgn jayanya. masuk ari ketiga, oh halangan mula menjelma..mlm kwn aku ajk kuar plak.okeh x mengapa masih boleh dimaapkan sbb mlm tu hnya mkn yong taufu, kepok lekor seketul dua n sikit2 la cubit daging coteh2 tengkorak ayam goreng (aku paham still heavy tp aku x rase la cam ak mkn byk sgt n aku x amek nasi utk mlm tu)..

hari kelima, ade halangan juge..sbbkn aku kt umah org, tidaklah aku dpt mkn cereal tu.xpe wktu siang aku still x mkn heavy sgt-roti sekeping ngan telur hancur campur mayonis ngan sos cili.tp bile mlm lak aku mkn heavy, sbb aku masak2 sket.okeh..sudah langgar pantang mkn nasi sepinggan (byk gak) waktu mlm..lauk jgn citer la..sotong kunyit tu kaye minyak kot..kui2

hari keenam..okeh sudah pulang n sudah boleh mkn cereal..tp satu pengajaran yg aku peroleh kt cini, kalo sekali kite terlanggar pantang, mmg susa la..aku x phm nape 4 hari sebelum tu ku boleh bertahan x mkn nasik (atau mkn nasi,tp dlm kuantiti sgt sedikit), tapi selepas aku langgar pantang mkn nasik pade mlm hari kelima sebelum tu, perut aku mule meronta2 kelaparan tahap berguling2 pada waktu mlm..

seyes weh...aku sgt laparrr..SANGAT LAPAR..aku cube bertahan..mkn cereal tu.n amek kuantiti lebih sket..x jalan..pastu k.ma blk keje die bwk roti john.aku igt separuh roti john tu aku bedal kot..nikmat sgt weh walaupun sebenanye rase roti john tu x la sedap mane sgt..

ingatkan perut aku berpuas hatila..cettt..rupenye tidak..die berbunyik lg kuat kot pastuh..udahnye krn x mampu bertahan lagi, kul 11 mlm tu ape nk jadi jadi la..aku kuar cari mkn..ambek kau,skali aku oder nasi goreng belacan spesel trus (nasi goreng belacan yg ade ayam masak kunyit ngan telur dadar)..br senyap terus perut aku pastuh..

ohhhhhh.....sukarnya nk berdiet..br aku taw..kuang2..apelah nasib lagi 8 hari seterusnya?kui2...semoga halangan seterusnya dpt diatasi..

okeh abes merepek..sekian time kasih

No comments:

Post a Comment