juz me..plain me..mumbling about...ANYTHING ;

jika anda "ter"sesat ke blog ini, tahniah!jgn kata anda, sy pn hairan gak ;p

Sunday 6 March 2011

Resipi Ringkas Hari Ini ;)

Ketika aku sedang menulis ni, aku sebenanye tgh berhenti rehat kejap drpd menonton Koizora atau sky of love..smbl2 nonton tu aku mkn tghari sekali (ni bkn la tabiat yg bek utk dicontohi ye..elakkn mkn smbl wat mende len).

Apa menu aku utk mkn tghari ni?memandangkn aku pn tnggal berdua je ngan abah sebab mak ngan adik pergi kenduri akikah anak k.ila (aku tak brani tngglkn abah sengsorg wat masa ni, apatah lg bermalam), jd aku buat keputusan sediakan menu yg ringkas2 suda..boleh jugak luakkn sket setuppaware besar nasi sejuk yg ade dlm peti tu.lgpon aku jamin, ptg nnti mak msti bwk blk byk lauk-pauk kenduri yg aku pasti semestinye berat2 dan enak2 belaka..hu2..utk abah pn aku buat nasi goreng jugak, cuma lain sket la penyediaannye, seswai ngan diet ketat yg die kene ikt skrg.

org malaysia (atau org2 asia-yg mknn asasinya adlh nasi) ni mmg tekenal ngan kekreatifan penyediaan hidangan berasaskn nasi. Untuk menyediakan hidangan nasi goreng ni pun, stailnya ada berbagai2..tp sbbkn aku nk yg simple je ari ni, aku buat la nasi goreng stail ni iaitu:

NASI GORENG UDANG GERAGAU

p/s:udang geragau ni udang yg halus2 dan dikeringkn tu..kdg2 org pnggal gak udang kertas.

bahan2:nasi sejuk 1 mngkuk (jgn gatal2 pki nasi panas nk wat ns goreng,lg satu kalo nk hasilkan tekstur nasi goreng yg cantik,gune nasi yg ditanak keras sket), bwg merah dan bwg putih (kisar/hiris/cincang-mane2 la..utk resipi ni,ak suke bwg putih lebih sket), cili kering kisar, garam, udang geragau/kertas brg segenggam (ni ikt citarasa msg2 la), sayur2 yg korg suke-nasi goreng ni seswai guna kacang pnjg,karot, kobis atau sayur campur frozen tu ke dan juge sebiji telur.

cara buat:
-panaskn myk,tumis bwg merah, pastu bwg putih, pastu lada kering kisar.tumis smpi lada masak dan garing.
-masukkn udang geragau dan sayur yg korg suke tu.kacau2 sket.
-pas2 masukkn nasi.kacau2 sket.ketepikn nasi dan wat cam lubang kawah kt tgh2 kuali tu.
-masukkan sket myk,agak2 panas sket,pecahkn telur kt situ. bagi die agak masak.kacau2kn sket telur tu, br gaul rata ngan nasi.
-goreng nasi tu smpi betul2 kering.

-sedia dihidangkn.kalo nk nmpk cantek, letak nasi goreng tu dlm mangkuk,padat2kn dan tonggengkn ats pnggn. aku suke hidangkan skali ngan seketul dua nuget ayam tempura dan timun yang dihiris nipis byk2.hu2..nilah lebih kurg hasilnye sblm diangkat d kuali:


ha?senang kn?susah payah beli mknn sgt watpe?buat je nasi goreng.ni salah satu drpd byk cara utk menyediakn nasi goreng yg sempoi. len kali, aku tulis cara penyediaan nasi goreng yg len plak k?


saya yg x brape minat cerita2 di tv masa ptg ahad,
cik aa ;)

No comments:

Post a Comment