juz me..plain me..mumbling about...ANYTHING ;

jika anda "ter"sesat ke blog ini, tahniah!jgn kata anda, sy pn hairan gak ;p

Friday 4 March 2011

Masak-memasak itu enteng?

Ok,trus terang cakap la, aku mmg bkn jenis yg terer or suke sgt memasak ni. aku lg suke mengemas kot. bg aku memasak ni mmg remeh. tp bukan la maksudnye aku ni betul2 tak boleh diharap lngsg kalo pasal masak-memasak ni..aku boleh la memasak..tp sbb2 aku memasak tu lebih kpd ikt keperluan dan ikut mood.eh,berapa byk perkataan masak daa dlm perenggan ni..hu2..ok, antara penyebab aku perlu memasak adlh spt berikut:

1)hari-hari aku dan keluarga aku perlu makan. jadi hari-hari jugak la aku kene masak kn?

2)aku msti masak utk ayh aku sbb die kene ikut diet yg ketat, jd mknn luar x sesuai utk die.

3)sbb ade tetamu dtg, jd adat la kite kene jamu dorg mknn serba-sket.

4)atau boleh jadi sbb aku teringin nk mkn sesuatu masakan 2 ikt citarasa aku, jd aku kene msk sndri sbb yg dihasilkn kt kedai kdg2 x same ngan citarasa aku..


apa pun penyebab aku masak, aku tetap kene masak. secara jujur sejujur2nya bagi aku la, sume org tak kire laki atau perempuan mmg kene taw masak..bkn la kirenye kene tahu dlm erti kata pro ke ape ke (tp kalo pro ag bek), tp sbb memasak tu bg aku salah satu kemahiran hidup. kire kalo x boleh memasak langsung tu, bek takyah hidup jela..hu2..sbb kalo pandai makan tu = kene la jugak tahu memasak..sket2 pon xpe..

citer pasal masak-memasak ni, aku mmg byk sgt spend ms utk memasak lately ni..yela,byk kelapangn mase kn..sbb tu la tetibe plak nk menulis pasal topik ni.

satu yang aku perasan, x semestinya masakn tu kalo nk menghasilknnya tu rumit, die sedap. kadang2 masakan simple pon ley jd sedap. masakan tghari aku td cth nyata..sgt simple,tp hasilnya, seperiuk adik aku mkn..jd tetibe la aku nk letak resipi tu kt sini supaya ianya x luput di ingatan..resipi tersebut adalah:

*perhatian,ini utk mereka yg ade asas memasak jer eh..yg tak penah masuk dapur mmg payah la nk phm resipi stail aku ni.bak kate mak aku-resipi "campak2, agak2" jer...


1) DAGING GORENG JINTAN

bahan2-daging potong senipis yg dpt (pastikn daging ni dibasuh betul2 bersih dan tapis airnya sekering yg dpt spy daging tu nnti garing bile digoreng), serbuk kunyit, garam, jintan (manis or putih x kisah) dan bawang holland (bwg besar kuning tu)dihiris.agak2 sndri kuantitinya k? ;)

cara buat:
-gaulkn sume bhn2 td kecuali bwang.perap seketika-letak dlm peti sejuk. sementara tu bleh la kite wat mende lain dulu. kalo nk tgk drama korea kejap barang satu dua episod pon leh..

-pas2 agak2 daging 2 da mesra2 ngan ramuan len, panaskn myk dan tumis bwg agak2 layu sket.angkat bwg tu.

-dgn api tak telalu besar, goreng plak daging td smpi garing. tambah sedikit air dlm dua sudu cam2 dari semasa ke semasa spy masakan ni x berkerak sementara nk tgu daging tu masak dan garing. agak2 da garing tu masuk semula bwg yg da ditumis td dan kacau smpi la korg rase daging tu betul2 da masak.

-tadaa...siap da hidangn pertama. resipi ni bleh gak digunapakai utk ayam, cume aku suke wat cara penyediaan tu len sket dan xlah pki bwg. ayam potong stail cam nk wat chiken chop tu, gune bhgn dada plg seswai.belahkn tgh2 ayam 2 dan sapu rata sume bhn.panaskn sket myk jagung. ngan api kecik, gorengkn ayam tu ngan api kecik dan tutupkn. balik dari semasa ke semasa smpi ayam masak dan garing. pas2 ayam ni hidang dlm pinggan besar sket, letak semangkuk nasi, hias ngan timun dan tomato serta hidang ngan sup..hasilnye, skali pndg nmpk cam hidangn hotel 5 star pon ade..hu2 ;p

ni cth hasilnye kalo pki ayam ;)


2)TOMYAM CAMPUR.

Bahan2:ayam dipotong sederhana dan dibasuh sebersih-bersihnya jgn smpi hanyir, udang jgn buang kepala, bawang holland potong bulat, lada siam diketuk, serai diketuk, daun limau purut byk sket, cendawan, karot, kobis bunga atau apa2 shj sayur yg difikirkn sesuai, pes cili thai (bkn cili boh taw), pes tomyam, leomanade siam-ade dijual di supermarket..(jus limau nipis pn ley pki kalo xde)..

cara buat:
-didihkan air.bila da didih tu kecilkn api dan renihkan ayam perlahan2 bersama serai dan sedikit daun limau purut.

-agak ayam da agak2 masak masukkn lak udang.biar sekejap dan tekan2 sket kepala udang2 tu spy airnya kuar. angkat udang td (sbb udang kalo dimasak terlalu lame tak sedap jdnye) dan biarkn sup mereneh perlahan2. dr semasa ke semasa, leh tmbh daun limau purut dan sedikit bawang holland yg da dihiris td.aku suke wat camni sbb aku suke bile bwg tu lembek dlm tomyam tu..hu2.

-pastu, ley la tambah pes cili siam (ada dijual dlm botol) dan pes tomyam..jgn kedek pes tomyam nnti x kaw..leh la masuk cili siam ketuk td.igt,sepanjang proses ni api slow je..

-pas2 masukkn sayur-sayuran yg anda suke td beransur2 ikt tahap kemudahempukan sayur2 tu-cthnye karot msk awal sket,cendawan lewat sket..agak2 bile sume bhn da empuk,masuk balik udang dan leomanade siam td ikt citarasa.kalo nk masam, lebih sket..padamkn api trus sbb dibimbangi kalo terlalu lame, rase masam jus tu tukar jd pahit lak..kaco2 sket.

sedia dinikmati bersama nasi, mee atau mihun ikut citarasa anda.

* ada sesetengah org suke tambah lengkuas atau tomato..ikt la, citarasa masing2 kn..bg aku masam lemonade siam atau jus limau tu da ok da..

nilah lebih kurg hasilnyer..hu2


ha..kedua2 resipi ni simple sgt, tp sedap..x caye?cubalah sendri.. (eh,cam iklan shampu head n shoulders lak)

surirumah kiut,
cik aa ;)

No comments:

Post a Comment