juz me..plain me..mumbling about...ANYTHING ;

jika anda "ter"sesat ke blog ini, tahniah!jgn kata anda, sy pn hairan gak ;p

Tuesday 15 March 2011

video yg baru habis saya tonton (5)

okay..review video..again??hu2..dlm tempoh antara mggu lepas higga mggu ni,aku memilih utk menonton beberapa filem melayu yg available di youtube. mmm..aku ade tepikir gak apa impak berleluasanya muat naik video filem di youtube ni pd industri filem malaysia. sume org taw betapa senangnya kita semua, terutamanya pengguna internet jalur lebar apatah lagi yg berkelajuan tinggi, utk mengakses video-video yg terdapat di youtube.

kalo sesetengah pembuat filem a.k.a pemilik hakcipta sesebuah filem tu bijak, mgkn dorg boleh bekerjasama ngan pihak youtube utk dpt sket keuntungn (misalnya drpd iklan yg disiarkn di youtube)hasil drpd video filem mereka yg dimuat naik tu.tapi kalo yg tak buat camtu camne? mmg masuk angin kuar asap la.. lagi satu, kalau korg sume x brape perasaan, kita x semestinya perlu menonton iklan utk menonton video-video di youtube.jd x kemana sgt la kalo mengharapkn kutipan iklan kn? so sejauhmana keuntungannya pada produser/pelakon/mrk2 yg terlibat wat filem mendapat keuntungan drpg gejala muat naik filem-filem di youtube ni?

yg dapat aku fikirkn, mgkn produser/mereka yg terlibat dlm filem tersebut dapatla terkena sedikit tempias promosi atau populariti bila filem mereka dimuatnaik. jika filem mereka dinilai baik oleh penonton, mungkin filem mereka yg dihasilkn pd ms akn dtg akn mendapat lebih sambutn di panggung, sbb penonton da ade kepercayaan pd karya yg dihasilkn, jd x la takut mereka nk labur 10 hengget menonton citer tersebut di panggung wayang. lagi satu, akses yg mudah membolehkn filem tersebut dipromosi bkn sekadar utk penonton di malaysia, malah seluruh dunia. jadi mgkn di sebalik sume ni, ade la kebaikn dlm jangka masa panjang kot?hu2

apepun.pengguna tetap pengguna..yg mana menguntungkan die, itu la yg die suke..termasuklah aku..siapa x suke benda yg menarik, mudah, dan percuma pulak tu kn?eh, aku x boleh disalahkn 100% sbb bentong xdek panggung wayang..n aku pon xdek astro utk langgan astro first..so camner?hu2..apepn..ni adlh senarai filem yg da aku tonton utk tempoh seminggu ni:

ANDARTU TERLAMPAU,21 HARI MENCARI SUAMI




Citer ni dilakonkn oleh Haliza Misbun bersama beberapa hero tempatan mahupun import. citernye dr zmn kolej smpi la die da umo 34 tahun mengenai proses camne heroin nk cari jodoh.yela, soal jodoh ni merupakn soal yg plg rumit dan sensitip utk kaum wanita kn..aku ley phm la jugak sket2 ke"kompleks"an perjalanan heroin tu nk cari jodoh..tp cara penyampaiannya dlm filem ni bg aku takla berape memuaskan. apatah lg tang endingnye..hek eleh..bkn la aku ni konservatif sgt ke ape, tp x patot betol kite mempromosikn budaya "runaway bride" ni pd msyrkt kite..igt hal2 kawen ni mende main2 ke?suke2 n buat suke2 nk batalkn..pulak tu, tngglkn calon suami org sndri yg tentu2nya kite lebih tahu asal-usul dan keturunannye sbb nk sgt ke org asing yg x ensem n da lame tnggalkn die camtu je lak tu?ntah ape2..citer ni aku sanggup bg 2 3/4 bntang jela..


MAGIKA




Okai..last time aku cb view video ni, ianya telah diremovekn youtube ats alasan hakcipta.tup2..dlm mggu lepas da ade org upload semula filem ni.pe lagi-hadap la..hu2..ok..aku suke filem ni..latarnya cantik dan lagunya menghiburkn, terutamanya lagu yg dinyanikn oleh bwg merah dan bwg putih yg dilakonkn oleh syarifah aleeya dan syarifah amani.x kisah la mawi n diana danielle berlakon sebagai watak utama sekalipon..aku suke filem ni..hu2..secara keseluruhan, aku bagi filem ni-4 BINTANG =)


SINI ADA HANTU



Perlu ke aku review video ni? atas alasan yg aku sendiri tak ketahui. aku tak habeskn menontonnya..boring sgt ke?ntah..dlm filem ni, ade beberapa citer hantu yg diceritakan..aku tengok yg citer pertama iaitu hantu pokok pisang jer pastu terus aku ke"mengantuk"kan..kerana aku dah cop citer ni msti citer hantu tipikal yg bese kite dengari atau tontoni di tv, aku pon trus amek keputusn tido drpd teruskn tgk filem ni..huhu ;p jd x dpt nk komen byk2..


KEMBAR SIANG



Yang ni aku tgk smpi habis..tp err..bg aku tak brape best la..ye, filem ni ade nilai komersial yg penonton filem ringan suke tgk, tp filem ni mmg tak msk langsg ngan taste aku mahupn utk kategori filem santai atau humor..haha..aku patot da boleh agak ni selepas menonton gandingan kamal adli dan intan ladyana dlm drama seribu kali cinta kat tv3 tu..ntah knape aku pon x taw, gandingn dorg nmpk x serasi dlm lakonan bile dorg bercinta betul kt dlm realiti..sbb dlm drama bionik dulu tak la plak aku rase dorg ni akward sgt..err..juz pendapat aku je k?org len ley tonton dan nilai sndri..hu2..k la..drpd 5 bintang, aku bg 3 bintang =)

okai, sekian review video utk kali ini..coming soon, review buku lak..

xoxo,
cik aa ;)

No comments:

Post a Comment